Історик-консультант
Подольський Анатолій Юхимович - директор Українського центру вивчення історії Голокосту , кандидат історичних наук .
Народився в 1968 році в Києві. Навчався, працював, служив в армії, потім знову працював. У 1993 році закінчив з відзнакою історичний факультет Київського педінституту імені О. Горького (тепер Український державний педагогічний університет імені М.П. Драгоманова). З цього ж 1993 року працює науковим співробітником Відділу єврейської історії та культури Інституту політичних і етнонаціональних досліджень НАН України. У 1996 році захистив першу кандидатську дисертацію в Україні з історії Голокосту на українських землях (" Нацистська геноцид щодо євреїв України 1941-1944"). Автор понад 70 публікацій, присвячених питанням єврейської історії та історії Голокосту. Учасник багатьох міжнародних конференцій та семінарів з єврейської історії в Україні, Росії, Ізраїлі, Великобританії, Польщі, Білорусії, Німеччині, Молдові, США .
Педагогічна діяльність почалася в 1989 році. За ці роки А. Подольський викладав у різних навчальних закладах України (школи, коледжі, університет) курси загальної історії, історії України, історії єврейського народу, історії Голокосту.
У 2000 - 2001 році працював у Дніпропетровську на запрошення місцевого відділення Американського єврейського розподільчого комітету "Джойнт", де очолював роботу першого в Україні науково-просвітницького центру з вивчення історії Голокосту - "Ткума".
З березня 2002 року за підтримки Інституту політичних і етнонаціональних досліджень НАН України та Фонду розвитку єврейських громад в Росії і Україні (JCDF, New-York) відкрив Український центр вивчення історії Голокосту. Сфера наукових інтересів: історія єврейського народу, історія євреїв України 20 століття, історія Голокосту.
Народився в 1968 році в Києві. Навчався, працював, служив в армії, потім знову працював. У 1993 році закінчив з відзнакою історичний факультет Київського педінституту імені О. Горького (тепер Український державний педагогічний університет імені М.П. Драгоманова). З цього ж 1993 року працює науковим співробітником Відділу єврейської історії та культури Інституту політичних і етнонаціональних досліджень НАН України. У 1996 році захистив першу кандидатську дисертацію в Україні з історії Голокосту на українських землях (" Нацистська геноцид щодо євреїв України 1941-1944"). Автор понад 70 публікацій, присвячених питанням єврейської історії та історії Голокосту. Учасник багатьох міжнародних конференцій та семінарів з єврейської історії в Україні, Росії, Ізраїлі, Великобританії, Польщі, Білорусії, Німеччині, Молдові, США .
Педагогічна діяльність почалася в 1989 році. За ці роки А. Подольський викладав у різних навчальних закладах України (школи, коледжі, університет) курси загальної історії, історії України, історії єврейського народу, історії Голокосту.
У 2000 - 2001 році працював у Дніпропетровську на запрошення місцевого відділення Американського єврейського розподільчого комітету "Джойнт", де очолював роботу першого в Україні науково-просвітницького центру з вивчення історії Голокосту - "Ткума".
З березня 2002 року за підтримки Інституту політичних і етнонаціональних досліджень НАН України та Фонду розвитку єврейських громад в Росії і Україні (JCDF, New-York) відкрив Український центр вивчення історії Голокосту. Сфера наукових інтересів: історія єврейського народу, історія євреїв України 20 століття, історія Голокосту.
Журналіст
Гольд
Михайло - журналіст,
головний редактор газети "Хадашот". Публікувався в журналах
"Велика прогулянка", "Схід", IT Business week, Penthouse,
газетах "Kyiv Weekly", "Коментарі", "Столичні
новини" та ін. Виконував обов'язки головного редактора у більше ніж
десяти самих різних видань - від вузькоєврейських до широкотуристичних. Був
головним редактором першої єврейскої молодіжної газети після розпаду СРСР і
редактором радіопрограми "Київ- Єрусалим". Сфера інтересів: проблеми
єврейської діаспори, суспільно-політічне життя держави Ізраїль, а також питання
єврейської художньої і матеріальної культури. Живе в Києві.
Профессиональные советы по
подготовке и проведению интервью
Гольд
Михайло - журналіст,
головний редактор газети "Хадашот". Публікувався в журналах
"Велика прогулянка", "Схід", IT Business week, Penthouse,
газетах "Kyiv Weekly", "Коментарі", "Столичні
новини" та ін. Виконував обов'язки головного редактора у більше ніж
десяти самих різних видань - від вузькоєврейських до широкотуристичних. Був
головним редактором першої єврейскої молодіжної газети після розпаду СРСР і
редактором радіопрограми "Київ- Єрусалим". Сфера інтересів: проблеми
єврейської діаспори, суспільно-політічне життя держави Ізраїль, а також питання
єврейської художньої і матеріальної культури. Живе в Києві.
Профессиональные советы по
подготовке и проведению интервью
- Прежде всего, необходимо до интервью собрать максимум информации о собеседнике, даже не имеющей прямого отношения к теме беседы. Во-первых, это поможет вам сформулировать собственные вопросы, во-вторых, продемонстрирует интерес к личности человека, с которым вы встречаетесь.
- Соберите также информацию об эпохе, событиях и персоналиях, которые станут предметом обсуждения – используйте разные источники, желательно даже диаметрально противоположные оценки, чтобы побудить визави к спору и активной дискуссии.
- Если есть возможность – передайте вопросы собеседнику за несколько дней до личной встречи – далеко не все готовы сходу включиться в обсуждение непростой темы, .людям требуется время на обдумывание, причем не «под дулом» микрофона или камеры. При этом, в ходе самого интервью не старайтесь жестко придерживаться заранее оговоренной схемы, главное – не терять общую нить.
- Дайте недвусмысленно понять собесеседнику, что перед публикацией покажете ему готовый материал – это поможет ему быть гораздо свободнее в высказываниях, и не сковывать себя пословицей «слово не воробей – вылетит, не поймаешь».
- Даже простой вопрос старайтесь облечь в острую форму, используйте намеренно заостренные формулировки – если вопросы тривиальны и напоминают анкету, человек быстро теряет интерес к происходящему и начинает отвечать такими же стандартными, ничего не значащими фразами. Иногда после какого-то утверждения, можно заметить, что некий источник с этим не согласен, и попросить прокомментировать. Это побудит собеседника отстаивать свои аргументы. В идеале вопросы должны заставлять человека задумываться над тем, что раньше не приходило ему в голову, переосмысливать известные события и явления.
- Если собеседник увлекся, отклонившись от основной темы - не перебивайте, дайте ему выговориться. Во-первых, в процессе монтажа вам может пригодиться именно такое лирическое отступление. Во-вторых, попутно могут выясниться совсем неожиданные детали, придающие диалогу новые краски. Заметив, что собеседник слишком далеко ушел в сторону, можно направить его короткой ремаркой в нужном направлении.
- Постоянно демонстрируйте заинтересованность, удивляйтесь
деталям, в то же время при помощи ремарок показывайте свою осведомленность в
теме, уточняйте и переспрашивайте.
- Расшифровав интервью, не старайтесь при монтаже
придерживаться первоначальной схемы интервью, отдельные вопросы можете менять
местами. Более того, если ответ слишком пространный и многослойный, вводите
дополнительные вопросы, даже если они не звучали в ходе беседы.
- Внимательно перечитайте готовый материал. Не старайтесь объять необъятное, главное – не рассказать читателю обо всем, а пробудить интерес к теме и собесеседнику. Поэтому диалог должен выглядеть динамично, смело убирайте длинноты и повторы, не несущие смысловой нагрузки.
- Старайтесь, чтобы обсуждаемые события и явления преломлялись через призму личного отношения собеседника, а не превращались в набор фактов, которые легко найти в Интернете. Читателя интересуют общественно значимые события глазами непосредственного их свидетеля или участника, а не безличный энциклопедический фактаж. В то же время необходимо сохранить баланс, не утонув в малоинтересных широкой аудитории подробностях.
- Передусім налаштуйтеся на дружелюбний тон розмови – це допоможе завоювати прихильність співрозмовника.
- Готуючись до бесіди, дізнайтеся якомога більше про опитуваного (респондента). Саме це дасть змогу побудувати стратегію інтерв’ю, зміст і характер запитань, можливо, дасть уявлення про те, чого не варто згадувати під час розмови або про що не слід запитувати. Це і є своєрідною психологічною підготовкою, яка передбачає вивчення особистості співрозмовника, його вдачі, звичок, життєвих засад тощо).
- Заздалегідь ретельно продумайте, про що ви хочете запитати людину. Занотуйте перелік питань, на які ви хочете отримати відповідь. При цьому порядок питань для досягнення мети опитування має дуже велике значення: питання варто ставити або від найпростіших до складних, охоплюючи різні аспекти досліджуваної теми, або кожне наступне питання повинно спрямовуватися на очікування відповіді, що поглиблює, конкретизує попередню (залежно від мети й характеру розмови).
- Розмова не повинна обтяжувати опитуваного і вестися до того часу, поки ви не отримаєте відповідей на всі «заплановані» запитання. Тому варто заздалегідь поділити питання, відповіді на які більш важливі й менш важливі для вас, тобто програми «мінімум» і «максимум».
- Уникайте питань, які можуть викликати надто неприємні спогади в співрозмовника, змусять його заглибитися у важкі роздуми й переживання.
- Перед початком розмови розкажіть коротко про себе, про тему й мету вашої розмови.
- Починаючи розмову, пристосуйте свій голос до середовища й настрою співрозмовника: не говоріть надто тихо (особливо з літніми людьми, які можуть недочувати) або надто голосно (людей похилого віку або хворих це може дратувати чи втомлювати).
- Чергуйте довгі речення з короткими. Не робіть ваше мовлення довгим, монотонним і важкозрозумілим для співрозмовника.
- Добирайте точні, конкретні (однозначні) і влучні слова, формулюючи запитання. Тільки на конкретне й зрозуміле запитання можна отримати конкретну й корисну для вас відповідь.
- Під час розмови спостерігайте за настроєм та станом опитуваного: чи не втомлена людина, чи не завдали ви їй прикрощів вашими питаннями?
- Не забувайте про слова вдячності на адресу співрозмовника, ставлячи запитання й отримуючи відповіді на них.
- Якщо співрозмовник натякне на втому, небажання говорити далі – попросіть вибачення за те, що потурбували, подякуйте йому за витрачений час та надані відповіді на запитання.
- Якщо ви відчули, що якесь питання схвилювало людину чи поставило в незручне становище, плавно спрямуйте розмову до іншої теми. Ваш співрозмовник не зобов’язаний відповідати – він робить ласку вам, даючи відповіді на питання.
Психолог
Ірина Редько, психолог,
соціальний педагог ІІ кваліфікаційної категорії Технологічного ліцею «ОРТ»
м. Києва.
Поради тим, хто хоче взяти інтерв’ю